کانون‌ها| فناوری به بازار گل محمدی و گیاهان دارویی ورود می‌کند تا خام‌فروشی متوقف شود

کانون‌ها| فناوری به بازار گل محمدی و گیاهان دارویی ورود می‌کند تا خام‌فروشی متوقف شود


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 81728
کانون صنعت و بازار گل محمدی و گیاهان دارویی، به عنوان یکی از کانون‌های مهم کشوری، زمینه را برای ورود فناوری‌های جدید به این صنعت فراهم می‌کند.

سیدتقی حجازی رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار گل محمدی و گیاهان دارویی، با اشاره به اینکه این کانون تلاش می‌کند تا با راهنمایی دانش مورد نیاز، آن را در اختیار تولیدکننده قرار دهد، گفت: در کنار این خدمت، تلاش می‌کنیم تا مسائل و سوالات صنعتی را برای تولیدکنندگان، حل‌وفصل کرده و خط‌وخطوط بازاریابی و حفظ مشتری را برای آنها مشخص کنیم.

 

تعامل برای ارتقای بازار

این کانون علاوه بر برگزاری جلسات هیات‌مدیره به صورت ماهیانه، جلساتی هم برای موارد متفرقه و به‌روز برگزار می‌کند. همچنین جلسات هیات‌رئیسه نیز هفته‌ای دو بار به صورت حضوری و یا مجازی برگزار شده و مسائل حول محور کانون، بررسی و پیگیری می‌شود.

از جمله فعالیت‌های این کانون می‌توان به برگزاری کلاس‌های آموزشی، نشست‌های انتقال تجربه و هماهنگی فعالان جوان با مراکز حرفه‌ای اشاره کرد. این کانون علاوه بر این فعالیت، بیشترین تمرکز خود را بر روی بازاریابی و صادرات گذاشته و برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه‌ها صورت داده است.

 

ایجاد مرکز نوآوری

یکی از اقدامات بسیار مهم کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار گل محمدی و گیاهان دارویی که قرار است در آینده‌ای نزدیک اجرایی شود، ایجاد مرکز نوآوری با حمایت مستقیم معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است.

با توجه به گستردگی کار و فرصت‌های زیادی که می‌تواند در این حرفه وجود داشته باشد، اما عملا تعداد محصولات، محدود هستند. این مرکز درصدد است با فراخواندن کسانی که طرح‌ها و پیشنهاداتی دارند، مرحله تحقیقات پایه‌ای را شروع کرده و آن را به مرحله عملیاتی برساند تا نتیجه‌اش بتواند در اختیار عموم قرار بگیرد.

 

رتبه اول گلاب جهان

کشور ما هم‌اکنون در زمینه تولید گلاب، در رتبه اول و در زمینه تولید اسانس گل محمدی در رتبه سوم جهان قرار دارد. در گیاهان معطر، یک بازار سنتی وجود دارد که تاریخی است و تلاش کانون بر آن است که آن را به بازار فرآورده تبدیل کند تا به جای خام‌فروشی، به سراغ فرآورده‌هایی برود که ارزش‌افزوده آن به سمت مردم کشور ما سرازیر شود.

این کانون همچنین قرار است با اشاعه نگاه منطقه‌ای به محصولات مرتبط با خود، آن را در اندازه‌های جهانی دنبال کند. در شرایطی که صادرات این محصولات، شرایط خوبی پیدا کرده، نتایجی به دست آمده که هنوز جای کار بسیاری برای پیشرفت دارد. تنوع محصولات، به گسترش بازارهای این حوزه خواهد انجامید و مشتریان بیشتری را به سمت بازار ایران سرازیر می‌کند.

 

حضور صنعتی‌ها و سنتی‌ها

این کانون که هم اکنون دور دوم فعالیت خود را پشت سر می‌گذراند، حدود 60 عضو صنعتی و بزرگ و حدود 700 عضو از قشر سنتی، کوچک و متفرقه دارد.

حجازی با اشاره به حمایت های دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، گفت: همین که نام معاونت علمی، پشت سر ما وجود دارد، خود بزرگ‌ترین پشتوانه محسوب می‌شود. معاونت علاوه بر کمک‌های مالی، حمایت‌های معنوی بسیاری برای کانون گل محمدی و گیاهان دارویی انجام داده و قرار است هم‌چنان‌که تا امروز در ایجاد مرکز نوآوری حمایت کرده، از این به بعد نیز دامنه حمایت‌هایش را تداوم ببخشد.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#17

 

 

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
کشت گونه‌های برتر گل محمدی افزایش می‌یابد؛ برنامه‌ای ملی اجرایی شد
کشت گونه‌های برتر گل محمدی افزایش می‌یابد؛ برنامه‌ای ملی اجرایی شد
00/02/29 - 11:28
شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق گیاهان دارویی گرد هم می‌آیند و فناوری‌ها را به اشتراک می‌گذارند
شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق گیاهان دارویی گرد هم می‌آیند و فناوری‌ها را به اشتراک می‌گذارند
99/11/27 - 10:59
 فرآوری گیاهان دارویی ما را با ارزش‌افزوده چند برابری مواجه می‌کند
فرآوری گیاهان دارویی ما را با ارزش‌افزوده چند برابری مواجه می‌کند
97/08/21 - 14:22
بیشتر بخوانیم